Plonzen in de onsen!

1 augustus 2023 - Kinosaki Onsen, Japan

Gister zijn we van ons appartementje in Hiroshima met de trein naar dit Onsen-dorp, dat zelfs in zijn naam, ‘Kinosaki-onsen’ dat woord heeft zitten, afgereisd. Onderweg maakten we een stop bij een prachtig, oud, wit kasteel waar we even alle verdiepingen door zijn gelopen. Zonder schoenen natuurlijk, want in Japan draag je die écht alleen buiten. ‘S middags hebben we nog even snel een duik in de zee genomen, voor het eerst, want Kinosaki-Onsen ligt tot groot genoegen van de kinderen aan de kust!

Vandaag werden we om 8 uur wakker gemaakt voor ontbijt op de kamer. Dat klinkt natuurlijk goed, maar we waren het er allemaal over eens dat we nog nooit zo’n karig ontbijt gezien hebben: we kregen één dikke, witte boterham met daar midden op, zo klein dat niet eens de hele boterham bedekt was, een vieze plak gele kaas. Het plastic was er nog net afgehaald, zo weinig moeite leek er gedaan. Toen misten we stiekem ons rare vis-ontbijt van drie dagen geleden!

Maar lang zaten we er gelukkig niet mee. We hebben nog even in de kamer gechilld voordat we naar het strandje gingen. Tot onze verbazing waren er best veel Japanners, al droegen ze allemaal bedekkende kleding, zelfs als ze gingen zwemmen. Het schoonheidsideaal is hier zo wit mogelijk, dus wij werden wel gek aangekeken toen we in onze blote bikini’s lagen te bakken in de zon. Maar lekker was het zeker!!

Die middag werden we met een busje door de hoteleigenaar afgezet in het centrum van het dorpje. Kinosaki-onsen is een bekend oord voor toeristen: Japanse toeristen. Die nemen dan een week vrij en lopen elke avond, in kimono, van onsen naar onsen. In dit dorpje zijn zeven openbare van die natuurlijk heetwaterbronnen. Die wilden wij natuurlijk ook bezoeken! Gelukkig kenden we de rituelen: het uitgebreid wassen van te voren, dan afspoelen en zonder kleding en met opgestoken haar plaatsnemen in het hete bad. Leuk was niet alleen de afwisseling tussen de baden - sommigen oud en klein, sommigen onwijs mooi en luxe, met een buitenbad bij een waterval of in een grot, en sommigen echt niet normaal heet, zodat het gewoon pijn deed en we er niet helemaal in durfden - maar ook het lopen tussen de baden in. Samen met dus allerlei andere Japanners (want veel westerse toeristen waren er niet) scharrelden we in onze mooie outfits en houten slippertjes van onsen naar onsen. We hadden nog eens extra geluk, want voor de Japanse toeristen blijkt er hier elke avond een kleine vuurswerkshow te zijn die we tussen alle anderen in kimono buiten op een bruggetje konden bekijken.
Wat was dit relaxing, en toch authentiek en vet!

Merel