Lifter

23 juli 2022 - Fort Portal, Oeganda

Met onze nieuw gemaakte vrienden, twee Delftse studenten (de eerste Nederlanders - hoewel, tot groot plezier van Zoë was de een Vlaams - die we deze vakantie zijn tegengekomen), besloten we vandaag te beginnen met een duik. Het prachtige meer waaraan we liggen heeft geen strand en is meters diep. Voor chillen met een boekje niet ideaal, maar het leent zich perfect voor lekker lang zwemmen; het water is een prima temperatuur en onwijs helder en omringd door geweldige natuur. We besloten naar de steiger van de andere lodge aan dit meer te zwemmen. We wisten dat die moest bestaan, maar konden hem vanaf onze ingang niet eens zien; het was dus echt een flink eind zwemmen. Vermoeiend, maar de verhalen van de jongens van gister bleken waar, en onderweg waren de apen in de bomen aan de oever een hele goede pauze om even uit te rusten! En toen we eindelijk bij onze eindbestemming waren, moesten we natuurlijk ook nog helemaal terug…

We waren dus redelijk moe toen onze volgende activiteit, waar we de Nederlander en de Belg (die Merlijn en Emile bleken te heten) ook voor hadden meegevraagd, begon. In de swamps, waar we naartoe gingen, kregen we een onwijs leuke tour van een vrolijke gast, Ben, die ons heel veel wist te vertellen over de vele apen die we onderweg zagen. Het was echt spectaculair als ze in groepjes van tien enorme sprongen maakten tussen de bomen!

De terugweg naar het stadje leek dat natuurlijk nooit te kunnen tippen, totdat het volgende gebeurde: een van de vele apen die langs de weg lopen, sprong bovenop onze moterkap! Recht voor het gezicht van Robert begon hij zich rustig te krabben, en hij bleef gewoon gezellig enkele minuten zitten, ook toen we voorzichtig verder reden. Een hele bijzondere lifter!