Lesje Ugandees

19 juli 2022 - Kampala, Oeganda

Meestal is het eerste woord dat we leren als we in een nieuw land zijn ‘dankjewel’. Maar voordat we de kans kregen dat te kennen, hadden we de betekenis van het woord ‘mzungu’ allang uitgevogeld. Het betekent namelijk zoiets als ‘witte’ of ‘wit persoon’. Zo vaak werden we zo genoemd tijdens de Kampala-wandeltour met de lieve gids Aïsja, dat we ons begonnen af te vragen wat er nou mee bedoeld werd. Het is niet per se iets negatiefs of beledigends, zo vertelde Aïsja, maar eerder een soort constatering. Of soms een marketingsstrategie, als de mannetjes op de overvolle, krappe marktjes riepen: ‘Buy this, mzungu!’. Of een mislukte versierpoging: ‘Mzungu you look beautiful!’ zeiden ze dan blij. ‘How are you today mzungu?’; soms zelfs gebruikten ze het gewoon als aardige begroeting, maar het allervaakst had het geen functie en vinden de Uganesen het gewoon zo speciaal als ze iemand met een lichte huidskleur zien dat ze het even willen benoemen. Ik vermoed dat we het nog wel vaker gaan horen, want je zou verwachten dat ze blanke toeristen in de hoofdstad van dit land wel gewend zouden zijn. Toch waren we telkens als Aïsja ons door de drukke, krioelende straten van Kampala loodste, de enigen in zicht. Kampala stelt niet zo veel voor, erg mooi is het niet, maar het is toch gaaf om je in zo’n andere cultuur te bevinden en overal om je heen weer andere dingen te zien en ontdekken. Vooral de moskee, waar we naar binnen mochten en zelfs de minaret, die ons een prachtig uitzicht over de stad verschafte, mochten beklimmen, was gaaf.

We waren nog maar net terug in het hotel toen we werden gebeld; ein-de-lijk waren ook de jongens veilig aangekomen! Ons meidentripje was (gelukkig) voorbij, en we hebben gezellig met z’n vijven gegeten in een leuk restaurantje. Nu kan de vakantie echt beginnen!