Met de trein!

3 augustus 2015 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

‘Lang zal ze leven, lang zal ze leven...’ zo begon de dag voor de Dammies. Want als je moeder jarig is moet dat natuurlijk wel gevierd worden.
Mama kreeg van ons allemaal twee cadeautjes. Alleen papa gaf er (maar) een.
Na het ontbijt reed Kamal ons naar de trein. Je denkt vast: de trein? Jullie hebben een eigen chauffeur! En, als je dat denkt: ik ben het helemaal met je eens. Maar onze moeder is jarig, en als je in discussie wilt gaan: We moeten door de bergen, en in de trein wordt je niet misselijk; het is een hele mooie tocht; in de trein is het niet heet.
Dus gingen we met de trein.
Het was, zoals ik al zei, een mooie tocht dwars door de theeplantages. We zagen helaas geen plukkers, want het regende.
Bij het laatste station stond Kamal met onze koffers. Hij bracht ons naar een theefabriek, waar we een rondleiding kregen. We moesten allemaal een rare, groene schort aan. De meeste machines stonden uit, want gisteren was het zondag en er waren geen blaadjes geplukt. Er was een heel proces, maar dat is nogal veel en ik heb geen zin om dat allemaal op te schrijven. We mochten niet overal foto’s maken, vraag me niet waarom, maar de gemaakte foto’s zijn goed.
’s Avonds aten we bij een heel luxe hotel, mama had het uitgekozen voor haar verjaardag. Overal liepen Arabische gesluierde vrouwen en Japanners.
Wij waren onder de indruk van alle luxe. Starend naar hoe de gesluierde vrouwen aten aten wij ons eten op.

1. Jule van Dam:
    7 augustus 2015
    Opa vindt het heel interessant en prachtig geschreven. Hij zou niet kunnen geloven dat je het alleen geschreven hebt, als hij het niet wist dat je dat inderdaad kunt, Merel. Fantastisch leuk verhaal en voor mama een erg leuke verjaardag lijkt me. En ja, met Marcel heb ik in Libanon ook met verbazing naar het eten door gesluierde dames zitten kijken (of ook staren??).
  2. Marinette:
    7 augustus 2015
    En dat je in de trein rijdend door de theeplantages zomaar kunt face timen met je jarige dochter vonden wij dan weer erg speciaal.maar de techniek staat voor niets.
    Zet alles wat jullie meemaken maar in een goed terug te vinden laatje in je hoofd, dan kunnen jullie ons als jullie terug thuis zijn vast nog veel meer vertellen.
    Merel heel leuk geschreven chapeau !!
  3. Luit:
    9 augustus 2015
    Goed verhaal, Merel. En hoe heette de thee die jullie daar hebben gedronken? En was die verse thee lekkerder dan in Nederland? Hebben ze jullie ook nog die ' 'stof'thee laten zien die in zakjes zit die in Nederland verkocht worden? Maar waarschijnlijk hebben jullie t veel te druk met al jullie nieuwe avonturen om mijn vragen te beantwoorden. Ben benieuwd naar jullie volgende belevenis.