Chitzen Itza!!

14 juli 2017 - Chichén Itzá, Mexico

Sorry dat dit reisverhaal zo laat komt, maar we hebben heel lang geen WiFi gehad. We zitten net in een restaurantje en hebben meteen om wifi gevraagd!

Alle reisfolders en gidsen over Mexico hebben dezelfde voorkant. Een plaatje van Chitzen Itza. En laat dat nou precies zijn waar de Dammies vandaag heen gingen! Met onze auto reden we rond 8 uur 's ochtends naar deze beroemde Maya-stad. Zelfs in deze vroegte was het druk en verschrikkelijk warm. Maar dat maakte niet uit voor de enorme indruk die deze gebouwen op mij maakten. Zo knap dat ze zoiets vroeger al konden maken! En raar om te bedenken dat hier honderden jaren geleden mensen hebben gelopen. Chitzen Itza is een bekende Maya-stad, bestaande uit meerdere gebouwen. El Castillo, een piramidevormige tempel, is de grootste. Hij heeft aan alle zijden, die windrichtingen voorstellen, een trap met 91 treden. En daarbovenop is nog een plateau. Als je al die treden bij elkaar optelt en het plateau er ook bij, is het 365. Dat is precies het aantal dagen in een jaar! Echt knap dat de Maya's dat al wisten. En er is nog iets. Aan de onderkant van een van trappen staan twee slangenkoppen. Twee keer per jaar valt de schaduw van de trappen zo dat hij het slangenlijf vormt. Er zijn nog veel meer gebouwen in Chitzen Itza, zoals het balspelveld. De Maya's speelden namelijk een balspel waarbij de bal de grond niet mocht raken. Maar je mocht de bal niet raken met je benen of armen! Je moest dus met je elleboog of dij de bal raken. Echt onmogelijk. De verliezers van dit balspel werden geofferd aan de goden en vaak werden hun hoofden als bal gebruikt. Ieuw! Maar er was dus wel een offerplaats nodig. Dat is Chac-Mool, een liggend beeld met een offerplaat op zijn buik. Hij lag bovenop een kleinere tempel. Er was ook een vierkant blok, vrij groot, waar de hoofden op werden gelegd. Aan de zijkant was hij rijk versierd. De Maya's gooiden hun lijken of die van de geofferden in de heilige cenote, die ook op het terrein lag. Verder was er nog een observatorium en een paleis. Heel indrukwekkend! Helaas was het wel stikheet en was het al vrij druk. Rond half elf reden we weer naar huis. Lekker chillen, maar het leek ons geen goed idee om nog 6 uur rond het zwembad te hangen. Papa en mama wisten waar een mooie cenote lag en daar reden we heen. Het was echt prachtig! Hij lag heel diep in de grond, zo'n 20 meter. Je moest dus eerst met een trappetje naar beneden voordat je in deze prachtige cenote kon zwemmen. Het water was vrij koud, maar dat maakte niets uit. Er was ook nog een heel cool Tarzan-touw, waarmee je het water in kon slingeren. Echt een geweldige dag!

Merel

1. Jule van Dam:
    17 juli 2017
    Een geweldig verslag van een geweldige dag. Dank je wel dat we mochten meegenieten!