Tikal!

27 juli 2017 - Tikal, Guatemala

Tikal. De beroemdste Maya-opgraving ter wereld. En de Dammies gingen er vandaag heen! Gelukkig lag ons hotelletje in het park dus hoefden we niet ver te lopen. Papa en mama hadden gisteren al een gids gevonden die ons vandaag ging rondleiden. Hij heette Abel en had al een paar jaar in Amerika gewoond, waardoor hij goed Engels sprak en ons makkelijk door dit prachtige park loodste.  Want dat was het, prachtig. De eeuwenoude gebouwen die als reuzen boven de jungle uittorenen, het maakt een enorme indruk op je. Het is zo vreemd om te bedenken dat hier, waar ik nu sta, mensenvoeten hebben gelopen, mensenhanden hebben gewerkt, mensenogen zagen wat ik nu ook zie. Prachtige tempels omarmd door de jungle, die trouwens perfect als zonnescherm werkt. In tegenstelling met Chitzen-Itza was het in deze stad koel en niet al te druk. Niet al te veel mensen die deze enorme bouwwerken beklimmen en zich verwonderen over de prachtige natuur. Gelukkig behoorden de Dammies tot de mensen die er wel waren. Ruim drie uur hebben we rondgelopen op een grond die ook Maya-voeten heeft gevoeld. Ruim drie hebben we ons kunnen verwonderen en geluisterd naar Abel. Na, ja, je raadt het al, ruim drie uur zijn we teruggegaan naar ons hotel om te lunchen en terug te rijden naar Belize. Grensgedoe, stom. Ik ga niet meer woorden aan dat begrip verspillen, dit zegt genoeg! Onze volgende bestemming ligt in de jungle. Morgen kijken we wel wat het is en hoe het bevalt! Tot morgen dan maar.

Merel
Ps. Bekijk ook de foto's!!

1. Linda Suijkerbuijk:
    3 augustus 2017
    Mooi hè Merel? Mark en ik zijn er ook geweest, leuk om zo even mee terug te nemen.