Leguanen aaien en Maya-chocola

26 juli 2017 - San Ignacio, Belize

Voor de tweede keer werden we wakker in de jungle. Zonder missende ledematen (gelukkig maar hè Alwin) want de piranha's hebben ons niet te pakken gekregen. Maar zelfs het avontuur van gister was blijkbaar niet spannend genoeg voor de Dammies, want vandaag hadden we het geweldige idee om leguanen op te tillen en te aaien. Maar eerst naar een traditionale Maya-chocoladefabriek. Nou ja, het is wat je een fabriek noemt… een mini-gebouwtje met twee kamers. Hier wordt nog steeds volgens de traditionele manier chocolade gemaakt, zonder suiker en andere toegevoegde rotzooi. Al moet ik zeggen dat die rotzooi wel lekker is… nou we zien wel hoe deze gaat smaken! We mochten het hele proces volgen, van net geplukte cacaobonen tot de chocola op het eind. Gaaf! Wel smaakt het anders dan wij kennen, heel puur en dus wel bitter. Voor de kinderen net iets té, maar papa en mama namen het potje dat we meekregen graag in ontvangst. Met de verse chocolade op zak gingen we lunchen en daarna naar de leguanenopvang! Ook dit was super. Het was niet erg groot, maar toch leuk. We hebben veel kiekjes van de leguanen, van onszelf en van onszelf mét de leguanen. Ik denk dat alles veel beter uitgelegd wordt als jullie gewoon de foto's kijken, dan dat ik alles woord voor woord ga uitleggen, dus veel plezier met kijken! Maar ook dit avontuur had consequenties, Merel werd gekrabd, maar wat maakt het uit. Met krassen en goede herinneringen reden we naar de grens met Guatemala. Alweer grensgedoe. Wat is Europa toch handig vergeleken met dit! Na een uur was alles klaar. Nog ongeveer 2 uur rijden en toen kwamen we aan in ons nieuwe hotelletje, in het national park Tikal. Morgen lezen jullie daarover, slaap lekker!

Merel

1. Jule van Dam:
    1 augustus 2017
    Dank je wel van opa Léon voor weer een leuk en goed geschreven verhaal!
  2. Tenk:
    1 augustus 2017
    Maden-chocola? Oja, merel eet alles, hadden ze ook termietensmaak of leguaan-kauwgom?
  3. AJ:
    2 augustus 2017
    Coole foto's, gave trip, mooie verhalen!
    Genietze daar!
    Knuffles, AJ & fam.